Księgarnia to miejsce, gdzie wszystko wpływa na to, co zakupi klient. Cena, tak naprawdę jest tylko jednym z wielu czynników od których zależy to na co się zdecyduje potencjalna osoba wchodząca do księgarni. Znając podstawowe zasady marketingu można spróbować samemu zadbać o takie rzeczy, jednakże zazwyczaj nie przynosi to tak dobrego efektu, jak wtedy, gdy zajmie się tym profesjonalny architekt.
Wykorzystanie koncepcyjnego projektu wnętrza księgarni
W internecie, na jednym z ogłoszeń znalazłem informację o tym, że w moim mieście stacjonuje znany architekt, który zajmuje się czymś takim jak koncepcyjne projektowanie wnętrz sklepów. Wraz z momentem, kiedy przychody mojej nowo otwartej księgarni zaczęły drastycznie spadać, zrozumiałem, że muszę zatrudnić taką osobę. Skontaktowałem się ze wspomnianym wyżej architektem i podjąłem z nim współpracę. Wytłumaczył mi wówczas na czym konkretnie polega jego praca i czego mogę od niego oczekiwać. Wytłumaczył mi, że na to jak będzie postrzegany sklep wpływa niezliczona ilość czynników. Przede wszystkim miejsce w którym znajduje się klient nie może go przytłaczać, powinien czuć się w nim swobodnie, dawać mu poczucie, że korzysta z najlepszej księgarni w mieście i gwarantować mu przejrzystość w czasie zakupów. Duży wpływ na to jak będzie wyglądała współpraca z klientem ma ułożenie produktów. Książki powinny zostać ułożone tematycznie, aby klientowi było łatwiej znaleźć konkretny tytuł, a przy tym, żeby miał przed oczyma książki z jego ulubionego gatunku – może wówczas skusi się jeszcze na kolejne.
Okazało się jednak, że to tylko mały wierzchołek góry lodowej – potrzebnych i ważnych informacji było znacznie więcej. Kiedy zostały zastosowane praca w mojej księgarni nareszcie zaczęła przynosić oczekiwane efekty.